Groenbeheerder Allard Verduijn van Donker Groen heeft onlangs vijf bijenorchissen (Ophrys apifera) op het evenementenveld bij gebouw Atlas van Wageningen University & Research (WUR) ’getransplanteerd’. Op hun nieuwe plek hebben ze meer kans om te overleven.
De orchideeën staan nu op een heuveltje aan de andere kant van Atlas. Volgens ecoloog Wieger Wamelink, werkzaam bij WUR, hebben de planten op hun nieuwe plek meer kans om te overleven, omdat het evenementenveld wordt beheerd als een gazon. Wamelinks collega Meike Josemans kwam op het idee om de planten te verplaatsen naar een plek waar al meerdere bijenorchissen groeien.
Met een flinke kluit grond zijn de plantjes verkast. Die flinke kluit is essentieel, volgens de ecologen, omdat de bijenorchis in symbiose leeft met schimmels in de bodem. De orchideeën zijn bewust wat hoger en droger geplant, omdat ze niet van nattigheid houden. Ze worden de komende tijd op hun nieuwe plek goed in de gaten gehouden.

