De Duitse economie heeft te maken met grote uitdagingen. Er is onder andere sprake van een haperende auto-industrie, hoge energiekosten en een, volgens de voorzitter van de Duitse sierteeltbranche, catastrofale bureaucratie. Toch lijkt de afzet van boomkwekerijproducten de dans te ontspringen. „De verkoop van boomkwekerijproducten is in het afgelopen jaar gegroeid”, zegt Thomas Buchenau, voorzitter van de Duitse branchevereniging van tuincentra.
Duitse consumenten kochten in 2024 voor €8,8 miljard aan bloemen, planten en bollen. Een omzet in sierteeltproducten die vergelijkbaar is met de jaren vlak voor en vlak na corona. Ten opzichte van 2023 was er vorig jaar sprake van een omzetstijging van 1%, aldus BGI, dat zich baseert op cijfers van Agrarmarkt Informations.
Bij deze omzetstijging horen wel een paar kanttekeningen. In aanloop naar de vakbeurs IPM kwam onderzoeksbureau Co Concept met een rapport waarin onder andere staat dat de laatste twee jaar de verkoop in stuks achterblijft. Vooral de hogere prijs voor sierteeltproducten zorgt voor een stabiele of licht gestegen omzet. Zij spreekt van een zorgwekkende trend die erop wijst dat de markt in Duitsland structureel krimpt.