Bij de uitbraak van corona in 2020 kwam de verkoop naar Azië een paar maanden helemaal stil te liggen om vervolgens weer op te krabbelen. Over de afzet van boomkwekerijproducten naar China en Japan zijn best wat positieve geluiden op te tekenen, maar veel betrokkenen houden een slag om de arm. De afzet naar Zuid-Korea lijkt de laatste jaren juist de weg omhoog gevonden te hebben. Een ding hebben de Aziatische landen gemeen: de afzet er naar toe wordt door alle betrokkenen als grillig bestempeld.
Zeven jaar geleden liepen we op een beurs voor het eerst een klant uit Zuid-Korea tegen het lijf”, zegt Wout Rademaker van kwekerij Bloemendaal in Boskoop. „Op dat moment dacht ik eerlijk gezegd dat we nooit iets die kant op zouden verkopen, maar inmiddels gaat er best veel naartoe.”
De Koreaanse afnemer is eigenaar van een grote kwekerij en komt frequent naar Nederland. „Onlangs was hij op de Trade Fair Aalsmeer en kwam hij ook bij ons langs. Dat was denk ik al de vierde keer dit jaar. Daarvoor had ik hem door de coronacrisis al een paar jaar niet gezien. Ik weet dat hij ook bij andere kwekers in Nederland, België en Duitsland koopt.”