Duurzame intenties en het gedrag van de consument liggen vaak nog ver uit elkaar. Dit gaat ook op voor kopers van sierteeltproducten. Bijna 90% zou graag lokaal gekweekte bloemen en planten kopen als de keuze er is. Echter, 36% van hen doet het ook daadwerkelijk, blijkt uit onderzoek.
De consument blijkt nog onvoldoende te weten dat er in de sierteeltsector al veel verduurzaming plaatsvindt. Voor consumenten moet ‘het kopen van bloemen en planten vooral leuk en makkelijk blijven’. Onderzoeksbureau Kantar constateert in zijn Sustainability Index 2022 dat 97% van de consumenten de voorkeur geeft aan een duurzame ‘life style’, maar dat slechts 13% het eigen gedrag ook daadwerkelijk verandert.
Ook voor bloemen en planten is de voorkeur voor een duurzame keuze duidelijk aanwezig. Echter, als het zover is ervaart de consument een aantal drempels. Het ontbreken van heldere productinformatie, beperkte beschikbaarheid en prijs blijken de duurzame keuze in de weg te zitten.