Hoe lang gaan hoveniers nog zelf een rondje maken over het terrein van een cash-and-carry? Zij kunnen toch ook digitaal hun bestelling bij elkaar klikken? De vraag hangt al jaren boven de markt, maar lijkt inmiddels een antwoord te kennen. Wat blijkt? Bij hoveniers wint fysieke inkoop het nog altijd van digitale inkoop.
Planten in het echt zien. Ruiken, voelen, proeven.’ Inkopers noemen dit vaak als reden om bijvoorbeeld op kwekersbezoek te gaan of om een beurs te bezoeken. Toch zijn er veel ontwikkelingen die juist een tegengestelde beweging laten zien. Bij Royal FloraHolland kwam een paar maanden geleden de laatste kar met planten fysiek voor de klok. Vanaf dat moment is beeldveilen de standaard en kijken inkopers naar een geprojecteerde foto.
Ook heeft corona op andere plekken gezorgd voor een versnelling van digitale verkoop. Webshops gericht op consumenten beleefden bijvoorbeeld ongekend goede tijden. En op de Najaarsbeurs Groen-Direkt kwamen in augustus weliswaar duidelijk minder bezoekers af dan in een normaal jaar, maar de beursomzet bleef volgens de beursorganisatie op peil omdat klanten hun webshop wisten te vinden.