Maairobots rukken steeds verder op. Als hoveniersbedrijf kun je dat niet negeren. Drie hoveniers vertellen hoe zij met deze ontwikkeling omgaan: zelf een vloot aanschaffen, verkopen en onderhouden, of de inzet van de robots inpassen in het onderhoudsplan.
Braat Makers van Groenbeleving in Den Hout (bij Breda) heeft inmiddels zo’n 30 tot 50 Automower maairobots weggezet, allemaal bij particulieren. „We bieden ze ook wel te huur aan, maar de klant heeft toch een voorkeur voor aanschaf. Ze wegen het aanschafbedrag tegen de huur af”, vertelt Sander Braat.
In het algemeen sluit hij dan een onderhoudscontract af, vaak in combinatie met de afspraken over de beregeningsinstallatie. „In het najaar blazen we de beregeningsinstallatie door om kapotvriezen te voorkomen. Dan halen we meteen de robot op. Hij wordt schoongemaakt, krijgt onderhoud, eventueel nieuwe messen en een update van de software. Daarnaast laden we de accu regelmatig op”, vertelt hij. Zo maakt het hem weinig uit wie de robot in bezit heeft: Braat of de klant.