Mark Rotteveel, ambassadeur Leefbare Stad bij Pius Floris, stond in 2020 aan de wieg van de TreeTag-campagne in Nederland. Inmiddels is de actie overgewaaid naar in totaal negen Europese landen. Wat maakt de campagne zo succesvol en wat houdt deze eigenlijk in?
Hoe is de TreeTag-campagne ontstaan?
„In 2018 was ik in Malmö in Zweden op een conferentie over i-Tree. Daar sprak de Australische ecoloog Jenni Garden over haar campagne om posters aan bomen te hangen met daarop hun waarde voor de leefomgeving. Ik was gelijk gefascineerd door haar verhaal. Op de posters had Jenni ook een e-mailadres geschreven en tot haar grote verbazing kreeg ze van veel mensen reacties toegestuurd over deze bomen. Sommigen stuurden zelfs liefdesbrieven aan de boom. Terug in Nederland ben ik gaan nadenken over haar campagne met het idee om zoiets ook hier te gaan organiseren. Ik had het idee dat het een gemiste kans zou zijn als we als vakwereld hier niets mee zouden doen.”