„Nee, ik kies niet voor de makkelijkste weg. Als je iemand wil imponeren moet je niet te duurzaam denken”, zegt Luc De Bruyne, co-founder van The Green Community en ympa. De voormalig Azalea-kweker en Category Manager bij de Belgische keten Aveve is tegenwoordig pleitbezorger van planten die lokaal en duurzaam worden gekweekt.
Het strand van Scheveningen is de plek waar De Bruyne zich vandaag laat interviewen. Hij is hier omdat hij is uitgenodigd voor het business event Impact on the beach. ’Een podium voor nieuwe initiatieven die laten zien hoe het anders kan’, aldus de organisatie, die in handen is van onder andere Treedom (plant een boom ergens op de wereld en volg ’m online), Greenjobs (voor duurzame banen) en The Happy Activist (platform van part-time wereldverbeteraars).
De Bruyne hoeft, twee uur voordat het evenement start, geen vraag gesteld te krijgen om van wal te steken. Onder andere over in kassen gekweekte tomaten die in januari in de schappen liggen. Over plastic dat niet slecht is, maar waarvan wel de kringloop gesloten moet worden. Over het verschil in duurzaamheid van koffie in een glas of in een kartonnen beker.