Het lidmaatschapsmodel van Royal FloraHolland gaat op de schop. De lid-aanvoerders maken plaats voor vier ledenpakketten. De ledenraad van de veiling stemde donderdag 21 september in met het nieuwe model. Maatwerk moet onder meer leiden tot meer leden en daardoor een sterkere coöperatie. Aanvoerders gaan significant meer bijdragen aan de veiling.
Jarenlang was een kweker lid-aanvoerder of aanvoerder van Royal FloraHolland (RFH). Alle leden betaalden dezelfde provisie voor direct, klok en klokvoorverkoop. De veiling wil af van het ‘one size fits all’, vertelt Ruud Knorr, cco bij RFH. „We zijn dik twee jaar geleden begonnen met data gedreven marktsegmentatie. Dat maakt het mogelijk om te differentiëren en af te stappen van ‘one size fits all’. We kunnen stap voor stap naar meer maatwerk voor kwekers en kopers. We willen de klant centraal stellen en ruimte geven aan verschillen.” Onder klanten verstaat de veiling tegenwoordig leden, aanvoerders en kopers.
RFH proefde weerstand tegen de strategie, of in ieder geval was er onduidelijkheid over. De veiling heeft een coöperatieve strategie en een bedrijfsstrategie. De ledenraad ging de afgelopen jaren aan de slag met de invulling van de coöperatieve strategie. Deze strategie rust op vier pijlers. Een eerste pijler is het netwerkeffect, dat ontstaat als (lid)-aanvoerders zijn aangesloten op Floriday.