Eén op de vijf bedrijven wordt slachtoffer van een digitale aanval als gegevensdiefstal, oplichting of gijzelsoftware. Voorzorgsmaatregelen zijn van groot belang om als bedrijf digitaal veilig te zijn. „Als medewerkers zich schamen om het te melden als er een foute link is aangeklikt, kun je het probleem als bedrijf ook niet oplossen”, zegt Bert Feskens, programmamanager bij Cyberweerbaarheidscentrum Greenport.
Om inzicht te krijgen in de cyberveiligheid van Nederlandse bedrijven, heeft de overheid Alert Online, dat jaarlijks onderzoek doet naar dit onderwerp. Bij kleinere mkb-bedrijven (tot tien medewerkers) zegt 38% van de medewerkers dat hun eigen kennis over digitale veiligheid slecht of matig is. In het grote mkb (tien tot 200 medewerkers), is dit 30%. Toch zegt in deze groep 74% zich weinig zorgen te maken over de online veiligheid van het bedrijf waar ze werkzaam zijn.
Bert Feskens, programmamanager bij Cyberweerbaarheidscentrum Greenport, schrikt niet van deze cijfers. „Die vind ik nog best rooskeurig. De praktijk leert dat mensen hun eigen kennis en bescherming op dit gebied behoorlijk overschatten. Interessanter dan mensen zichzelf in te laten schatten, is om te meten hoe een bedrijf er daadwerkelijk aan toe is. Welke maatregelen zijn er vooraf getroffen om te vermijden dat je gehackt of opgelicht wordt? En welke processen zijn opgesteld voor het geval dat het toch zover komt?”