Duurzaam kweken, oftewel maatschappelijk verantwoord ondernemen, gaat niet alleen over gewasbescherming. Het betekent ook dat mensen fatsoenlijk worden behandeld. En dat ondernemers daarbij niet alleen kijken naar hun eigen kwekerij, maar ook hoe zaken geregeld zijn bij hun toeleveranciers. Due diligence!
Due diligence’, een nieuwe of relatief nieuwe term in de boomkwekerij. Letterlijk vertaald betekent het gepaste zorgvuldigheid. Met respect voor mens en omgeving zaken doen, omschrijft beter waar het omgaat. Of zoals Coen Frederiks, van IMVO Convenant Sierteeltsector het omschrijft: ’Mouwen opstropen en doen wat je moet doen’. Due diligence gaat over ketenverantwoordelijkheid nemen. Het gaat niet alleen om wat er direct op jouw kwekerij gebeurt en hoe je de zaken aanpakt ten aanzien van mens en milieu, maar ook zicht hebben op wat er op dat gebied bij je toeleveranciers gebeurt.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarbij een continu proces, waarbij stapsgewijs steeds verdere verbeteringen worden aangebracht. Start op je eigen onderneming met het in kaart brengen van processen en integreren van maatschappelijk verantwoord ondernemen in het beleid van de onderneming (zie figuur). Vervolgens moet er worden gekeken welke activiteiten er negatieve gevolgen hebben zowel bij het eigen bedrijf, als bij toeleveranciers en zakelijke partners. Dan komt er een plan om deze te stoppen, dit wordt getoetst in de praktijk en gecommuniceerd om vervolgens te evalueren waar je staat en weer opnieuw in kaart te brengen welke negatieve gevolgen er nog zijn.