„We zijn er trots op dat een aantal tuincentrumketens kiest voor Magical in plaats van hun huismerk”, zegt Wouter den Hollander, directeur bij veredelaar Kolster. „Door niet toe te geven en erin te blijven geloven, hebben we dat toch maar mooi voor elkaar gekregen.”
De naam Magical werd door veredelaar Kolster in Boskoop zo’n 20 jaar geleden in het leven geroepen. Zij wilden hun nieuwigheden graag ’iets’ meegeven zodat deze in de markt, en bijvoorbeeld voor de klok, beter herkenbaar zouden zijn. Vanaf dat moment was de toevoeging Magical bij diverse producten, denk aan Hypericum, Photinia en snijhortensia, onder andere zichtbaar op het klokfront. In de loop der jaren nam de bekendheid van Magical steeds verder toe. „Totdat het op een gegeven op een merknaam begon te lijken”, zegt Den Hollander.
De naamsbekendheid nam zo’n tien jaar geleden een vlucht. Aanvankelijk onder Magical Four Seasons voor tuinhortensia, en Magical colour your home voor kamerhortensia. In 2019 werden deze twee concepten samengevoegd onder Magical Hydrangea. Zendtijd op televisie hielp om de bekendheid verder te vergroten. Den Hollander: „We maakten reclame in Robs Grote Tuinverbouwing en hadden de afspraak dat wij als enige hortensiamerk zichtbaar zouden zijn. Hierdoor had Magical de eerste zeven jaar in het programma een unieke positie.”