Vanaf 1 januari 2021 geldt de 75%-driftreductie-eis ook voor hoge laanbomen. Dat staat al een paar jaar wettelijk vast. De mastspuit is voorlopig de enige driftreducerende spuittechniek die aan de eis voldoet, maar er is nog maar één experimenteel prototype dat acht jaar lang nooit meer is gebruikt. Wat nu?
Het prototype van de mastspuit ligt half ontmanteld in de opslag van de bouwer, Damcon in Opheusden. „Dit is de basis”, wijst Anne Koster van het mechanisatiebedrijf omhoog, naar de stelling waarop het onderstel (een Dragone-basisspuit) met pendel-as en de mast in delen liggen. „We hadden de mast toen al scharnierend gemaakt, zodat je ermee op de openbare weg zou mogen rijden.”
Als de delen aan elkaar zitten, is de mast bijna 6 m hoog. Het is een tunnelhuis met 34 blaasmonden; 17 aan weerszijden met de bovenste op 5,6 m. De buitenkant is aan het roesten. „Jammer, hè”, betreurt Koster die het oxideren niet eens zo vreemd vindt. „De mastspuit ligt al jaren hier in het schap, er is na 2012 niets meer mee gedaan.”