Het aantal fysieke orderbeurzen bij tuincentrumleveranciers blijft in 2025 op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar. Dit ondanks een toenemende digitalisering. „We blijven in het seizoen wekelijks een beurs organiseren. Het tuinplantenseizoen is onvoorspelbaar, je weet nooit wanneer de piek valt”, zegt adjunct-directeur Hans Cok over de 29 beurzen die het bedrijf dit jaar organiseert.
Het gebruik van digitale platforms bij in- en verkoop neemt weliswaar toe, maar tuincentrumleveranciers zien dat hun klanten nog regelmatig de producten in het echt willen zien.
De tuincentrumleverancier die de meeste fysieke orderbeurzen organiseert, is Groen-Direkt. Cok: „We stellen ons al zeker tien jaar de vraag of de toename van digitalisering invloed moet hebben op ons aantal fysieke beurzen. Maar het antwoord is in al die tijd ’nee’ gebleven. We zijn er nog altijd van overtuigd dat onze beurzen onmisbaar zijn voor onze klanten. We gaan dit jaar zelfs in de piekperiode maart, april en mei op verzoek van klanten ook maandagavond open.”