Batouwe Boomkwekerijen heeft sinds deze zomer een online verkoopportaal. Daarmee kunnen klanten snel bestellen en hebben verkopers meer tijd voor contact met de klant. Eenvoud en efficiëntie zijn daarbij de sleutel. „Het portaal moet eenvoudiger werken dan bestellen met mail en Excel. Als het iets te ingewikkeld wordt, schiet het zijn doel al voorbij.”
Het idee voor het portaal vindt zijn oorsprong een kleine twee jaar geleden. Bij Batouwe zijn bijna alle klanten collega-kwekers en vindt de verkoop van heesters, spillen en P9’s voor een groot deel plaats in juli en augustus. Verkopen vonden tot de lancering van het portaal volledig plaats aan de hand van mailen en Excellijsten bewerken.
Vooral bestellingen die uit meerdere productregels bestaan, kostten in verhouding veel tijd om te verwerken. Tel daarbij op dat het verkoopseizoen bij Batouwe in de zomermaanden valt, en dus in de vakantieperiode waarin niet alle personeel aanwezig is. „Toen ik zelf verkoper was zat ik vaak genoeg nog tot elf uur ’s avonds orders in te voeren en onze voorraadlijsten bij te werken”, zegt mede-eigenaar Henk Huibers.

