Enkele jaren na de lancering in Europa is Proven Winners een gevestigde naam. Althans, onder kwekers en inkopers die het merk verbinden aan de eisen die het aan de producten stelt. Het gros van de consumenten legt deze link volgens tuincentra momenteel niet, zoals Proven Winners op den duur wel hoopt te bereiken.
Het merk Proven Winners is afkomstig uit de Verenigde Staten en is in de jaren negentig opgezet door enkele kwekers. Zij bundelden zo hun krachten op het vlak van het ontwikkelen van nieuwe plantengenetica, om veredelaars te helpen om hun producten onder licentie via kwekers op de consumentenmarkt te krijgen.
Sindsdien hebben zowel in de Verenigde Staten als daarbuiten meer bedrijven zich aangesloten bij het Proven Winners-netwerk, waaronder kwekers en veredelaars van vaste planten en heesters. In Europa is in 2016 het heesterprogramma Proven Winners ColorChoice geïntroduceerd. Vanaf 2018 zijn de producten in kenmerkende witte pot met ruitvormig etiket beschikbaar op de visuele markt. Licentiebureau Valkplant in Hazerswoude-Dorp is de Europese beheerder van het merk en verantwoordelijk voor de promotie en marketing.