Vorige

Puur Aroma is op zoek naar opvolging

Tekst
Beeld
Ketura Sikken

Puur Aroma is een biologisch kwekerij van pot-kruiden voor retail en kruiden en eetbare bloemen voor de horeca. De ondernemers Frank en Monique Radder zijn op zoek naar opvolging. „We zoeken bij voorkeur iemand die onze jas ook past.”

Puur Aroma kweekt op jaarbasis ongeveer 1 miljoen biologisch gecertificeerde potkruiden. Daarnaast leveren ze gesneden kruiden en eetbare bloemen voor de horeca. De verdeling tussen deze twee takken is ongeveer 80-20. Hoewel de gesneden kruiden en bloemen voor de horeca aanzienlijk kleiner in belang is, zorgt de afzet wel voor een continuering van werk en inkomen in de periode dat de afzet van potkruiden richting retail stil ligt.

De horecatak is pas later aan het bedrijf toegevoegd, maar past wel goed, aldus Frank Radder. De keuze om de snij voor de horeca erbij te doen, is naast continuïteit ook ingegeven uit risicospreiding. „In tijden dat de afzet bij tuincentra stroever loopt, hebben we altijd het inkomen uit de horeca nog, maar ook vice versa. Als bedrijf ben je hierdoor minder kwetsbaar.”

De biologische teeltmethode, de keuze voor specialisatie op eetbare kruiden, het leveren aan de horeca; voor Frank en Monique zijn het keuzes die gemaakt zijn omdat het bij ze past. „Het bedrijf is gegroeid tot een jas die ons precies past”, vat Radder samen.

Nu Frank 61 is, Monique de 60 nadert, vinden ze de tijd rijp om op zoek te gaan naar bedrijfsopvolging. Kinderen zijn er niet, maar de ondernemers zouden graag zien dat het bedrijf wordt voortgezet. „Ons ideaalplaatje is dat we iemand vinden die het bedrijf op de huidige locatie wil voortzetten in de huidige vorm, waarbij we de tijd nemen om het geleidelijk over te dragen.”

Toekomstperspectief

Redenen waarom het bedrijf toekomst heeft, zijn er voldoende meent Radder: „Eetbaar is trendy, met duurzaam biologisch geproduceerd voldoet het bedrijf aan de eisen voor de toekomst en er zijn nog voldoende mogelijkheden voor groei. Wij hebben nooit de ambitie gehad heel groot te worden, waardoor we ervoor hebben gekozen ons op de Nederlandse retail te focussen. Maar de vraag uit het buitenland is er wel.”

Minpunt is mogelijk de locatie in zuidelijk Limburg, alhoewel het volgens Radder ook een pluspunt is: „We zitten hier midden tussen de horeca waar we aan leveren”.

De zoektocht naar opvolging is pas net gestart. Afgelopen periode hebben ze in hun netwerk laten weten dat ze op zoek gaan naar opvolging. „Waarbij we nadrukkelijk laten weten dat we niet willen verkopen, maar overdragen. We willen de tijd hebben om dit geleidelijk te doen”, benadrukt Monique. Ook hebben ze een coach in de arm genomen die hen begeleidt. „We hebben Ruud (van Buggenum, red.) in eerste instantie vooral benaderd om met ons mee te denken. Wat is handig om wel en niet te doen? Waar moeten we beginnen? Maar ondertussen houdt hij ons ook een spiegel voor, dat is goed.”

De kwekers beseffen dat een mo­gelijke opvolger de jas, die hun zo goed past, niet in dezelfde vorm aan wil trekken. „Daar moeten we ook niet te star aan vasthouden. Op de huidige locatie zie ik ook wel mogelijkheden om misschien de horeca en teelt van kruiden nog nauwer met elkaar te verbinden. Of een combinatie te maken van teelt met educatie. Mogelijkheden te over. Maar we zijn eerst op zoek naar enthousiaste mensen met een passie voor eetbare planten en bloemen.”   <

De Boomkwekerij 25/26, 2023

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er
Registreren

Selecteer een van de demo’s en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformGroen

Onbeperkt gebruik maken van PlatformGroen?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster