De productie van Rhododendron in het Noord-Duitse Ammerland is stabiel. Aan de ene kant zijn er met name kleine kwekers, en een enkele grote, die hun bedrijf beëindigen. Aan de andere kant zorgen marketinginspanningen ervoor dat Rhododendron-kwekers een jongere doelgroep bereiken waardoor de totale markt op peil blijft.
Rhododendron geldt volgens velen als hét symbool van Ammerland. In de regio zijn diverse grote Rhododendron-parken toeristische trekpleisters en Rhododendron blijkt ook nog altijd stevig verankerd binnen de boomkwekerij in de regio. „Elke boomkweker heeft als kleine jongen Rhododendron leren kweken. Zo gaat dat hier”, zegt Sebastian Heinje van Heinje Baumschulen.
Hij noemt Rhododendron misschien wel de belangrijkste plant voor de regio. „Hier worden kwalitatief de beste Rhododendron gekweekt. Het is een mooie structuurplant, groenblijvend, winterhard en het neemt veel CO2 op.” Toch kleeft er een ouderwets imago aan en moet volgens hem de marketing van het product echt anders. Een paar jaar geleden is daarom, onder aanvoering van Inkahro, een aantal concepten op de markt gebracht om een jongere doelgroep te bereiken.