De tijd begint te dringen voor spuittechniek in hoge laanbomen, want die moet vanaf 1 januari 2021 voldoen aan de 75%-driftreductie-eis. De mastspuit is hiervoor wel goedgekeurd, maar er is er nog geen één gebouwd. Een nieuw prototype is in aantocht, en de sector inventariseert nog meerdere mogelijkheden. Er komt ook nog helderheid over de term ’hoge laanbomen’.
Afgelopen maart kondigde Damcon aan dat het mechanisatiebedrijf een nieuw prototype zou gaan bouwen van de mastspuit. Een doorontwikkeling van het eerste prototype dat de laatste acht jaar half ontmanteld bij het mechanisatiebedrijf in Opheusden lag. Voor die tijd scoorde het prototype goed in meerjarig onderzoek met driftmetingen en gatdetectiesensoren. Er was in die tijd nooit vraag gekomen naar de mastspuit. Dat gebeurde ook niet na 2017, het jaar dat de 75%-driftreductie-eis in open teelten ging gelden en hoge laanbomen nog drie jaar waren uitgezonderd.
De eis geldt vanaf 1 januari 2021 ook voor spuittechniek in hoge laanbomen. Alleen de mastspuit in drie mogelijke uitvoeringen (met bepaalde driftreducerende doppen en/of gatdetectiesensoren) is erkend door de Technische Commissie Techniekbeoordeling.