De gemeenteraad van Overbetuwe besloot op 20 mei dat nieuwe laanboomteelt op gronden ten oosten van de A50 niet langer is toegestaan. „We lopen als ondernemers tegen steeds meer beperkingen aan”, zegt Niels Mauritz van Mabo Boomkwekerijen. Het bedrijf heeft 8 ha kwekerij in het betreffende gebied.
De maatregel om geen nieuwe laanboomteelt meer toe te staan ten oosten van de A50 volgt uit de Intergemeentelijke Strategische Visie (IGS) die door gemeente Overbetuwe al in 2015 werd opgesteld. Hierin staat dat het gebied ten oosten van de A50 belangrijk is voor wonen, werken, verkeer en recreatie in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Het gebied kent volgens de gemeente een hoge ruimtelijke dynamiek, waardoor grootschalige boomteelt hier niet gewenst is.
De directe aanleiding voor het besluit op 20 mei is de actualisatie van de Omgevingsvisie. In april stelde de raad het Koersdocument vast, dat richting geeft aan de toekomst van het buitengebied. Hierin staat onder andere dat de gemeente streeft naar een landelijk gebied met een diverse agrarische sector zonder monotoon, grootschalig en/of intensief beeld. Zij zet in op een mix van verschillende activiteiten die gezamenlijk het landelijk gebied versterken. Deze mix bestaat primair uit grondgebonden veeteelt, fruitteelt en akkerbouw, aangevuld met nevenactiviteiten zoals wonen en extensieve recreatie ten behoeve van dagrecreatie. De gemeente is daarbij terughoudend met functies die niet of minder grondgebonden zijn zoals laanboomteelt. Deze laatste zin wordt door betrokkenen in de boomkwekerij overigens kritisch bekeken: immers alleen boomteelt in potten is niet grondgebonden. Teelt in de vollegrond uiteraard wel.

