Transparantie in de afzetketen neemt toe en afnemers zijn vaker bereid om hun verkoopcijfers te delen met hun leveranciers. Voor kwekers biedt dit kansen, maar dan moeten die data wel betrouwbaar zijn. Iedere schakel in de keten moet hierin zijn verantwoordelijkheid nemen, zo leerde een rondje op Plantarium | Groen-Direkt.
Wanneer kwekers een retailorder klaarmaken, weten zij steeds vaker voor welke eindklant dit is. Soms leveren ze zelf rechtstreeks aan een eindklant, maar meestal gaat dit via een service provider. Ook in dat laatste geval krijgen kwekers regelmatig te horen voor wie de order is bestemd. Al is het alleen maar omdat de planten gestickerd moeten worden met de voorwaarden van de eindklant. De keten in de groenbranche wordt volgens betrokkenen dan ook steeds transparanter.
Een ander geluid is op te tekenen als het gaat over de informatie die terugkomt van retailers. Hoe is de actie verlopen? Welke kleur liep het snelste weg? Wat was de derving? Als het gaat om terugkoppeling van actuele verkoopcijfers is er binnen de groenbranche nog een wereld te winnen. Om te beginnen is het belangrijk dat de data over de verkoop betrouwbaar zijn. Anders zijn ze niet te interpreteren.