Ik kreeg een telefoontje van een relatie waar we een bedrijfstuin hebben aangelegd die we al jaren onderhouden. We hebben er, in opdracht van de klant, ook een stukje gemeenteplantsoen opgeknapt.
Daar stond al jaren Mahonia en Cotoneaster weg te kwijnen in slechte, gele grond. Dat stoorde onze opdrachtgever. We verbeterden de bodem en maakten een mooie border met Rhododendron en Carex. „Die beplanting gaan ze er nu uithalen, want die is slecht voor de bijen”, liet de klant weten.
Ik moest er een tijdje over nadenken. Carex slecht voor de bijen? Ik besloot bij de opdrachtgever langs te gaan om het eens nader te bespreken. Het werd me duidelijk dat de gemeente besloten had het plantsoen in te richten met een bijvriendelijke beplanting. Onze klant had daaruit de conclusie getrokken dat de huidige beplanting slecht voor bijen is. Dat is uiteraard een wat kromme redenatie en conclusie.

