Stel je voor dat elke gemeente nieuwe inwoners verwelkomt met het planten van een boom. Elk kind, elke nieuwkomer, niet enkel administratief, maar als een levende markering in ons landschap.
Een boom als welkom, als wens, als herinnering. Dankzij Nationale Boomfeestdag, die elk najaar het plantseizoen opent, weten we hoe verbindend dit werkt.
Bedenk wat er zou kunnen als we dit verankeren in alle gemeenten. Niet één dag per jaar, maar structureel. Neem Arnhem als voorbeeld, die stad groeit met zo’n 3.000 personen per jaar, dus 3.000 extra bomen. Na tien jaar is dit 30.000 bomen. Met 16 m2 per boom, kom je uit op 48 ha, dat is ongeveer 65 voetbalvelden. Als je ze verspreidt in nieuwe parken, nieuwe wijken of als tiny forests, zijn ze zo inpasbaar.

