Vorige

Consumentenvertrouwen naar dieptepunt als gevolg van oorlog Oekraïne

Tekst
Beeld
Shutterstock

Het consumentenvertrouwen is in maart flink verslechterd. Dat meldt het CBS woensdag. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -39, tegen -30 in februari. Dat is bijna het laagste niveau ooit. Alleen in februari en maart 2013 lag het vertrouwen lager.

Met -39 lag het consumentenvertrouwen in maart ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Oorlog in Oekraïne

Consumenten waren in maart 2021 vooral somberder over de komende twaalf maanden. In het consumentenvertrouwen van maart speelt voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee. Ook de gestegen prijzen van energie, brandstoffen en andere producten spelen een rol.

Grote aankopen

De koopbereidheid kwam in maart uit op -26, tegen -20 in februari, dat is het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden waren zij wat negatiever. Verder vonden consumenten in maart de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in februari.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er
Registreren

Selecteer een van de demo’s en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformGroen

Onbeperkt gebruik maken van PlatformGroen?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster