Stichting Trees for All organiseert vrijdag 24 november voor de vijfde maal Green Friday. Met deze campagne laat de organisatie een tegengeluid horen op het jaarlijkse koopfestijn Black Friday. Bedrijven en consumenten kunnen deze dag bomen planten in recreatiegebied Het Twiske in Noord-Holland. Ook ECOstyle steekt de handen uit de mouwen op Green Friday.
Consumenten kunnen zich aansluiten bij de Green Friday beweging en aangeven geen Black Friday deals te kopen. Bedrijven die meedoen, waaronder ANWB, Kaartje2go en Dille & Kamille, bieden geen Black Fridaydeals aan. In plaats daarvan kunnen de deelnemers op 24 november iets goeds doen voor de aarde. Bomen planten hoort daarbij, vindt Trees for All. Deze bomen worden geplant in recreatiegebied Het Twiske (vlakbij Amsterdam en Purmerend) tussen de bestaande, kleine bosjes. „Zo worden deze met elkaar verbonden en zorgen we voor aaneengesloten natuurgebieden, waar allerlei planten en dieren zich thuisvoelen”, aldus de stichting.
Bekende Nederlanders
Diverse bekende Nederlanders en duurzame inspirators scharen zich achter de oproep van Trees for All. Zo zijn actrice én groenburgemeester Sanne Vogel en acteur Egbert-Jan Weeber te horen in een radiospot op Q-music en geeft Babette Porcelijn tips om je te weren tegen Black Friday impulsaankopen. Met deze tips wil Trees for All vooral de jongere generaties helpen.
Heide herstellen
Ook het team van ECOstyle steekt de handen uit de mouwen op Green Friday en gaat aan de slag op het heideveld in Huis ter Heide, een project van Natuurmonumenten. De focus ligt op het herstel van dat stuk heide, waar nu jonge boompjes en andere begroeiing de heide proberen te overwoekeren. Op deze dag wordt ook het ECO Garden Support programma gestart, waarmee het bedrijf een budget van €2.500 beschikbaar stelt voor een groen initiatief. Mensen met groene ideeën die graag willen meedoen worden uitgenodigd om zich aan te melden via de website. Hier kunnen ideeën voor het vergroenen van de eigen tuin, buurt of anders project ingediend worden. Vervolgens kiest de ECOstyle community de winnaar.