Consumenten in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk kopen minder bloemen en planten, onder meer vanwege de hoge inflatie. Bloemenbureau Holland (BBH) deed eind oktober herhaalonderzoek en vergeleek de resultaten met de uitkomsten van afgelopen mei. Toch zijn er twee groepen die juist meer bloemen en planten kopen.
In mei voorspelden consumenten al dat ze de aankomende zes maanden minder sierteeltproducten zouden kopen. Het nieuwe onderzoek bevestigt dit. Ook komende maanden verwachten ze 25-30% minder snijbloemen, potplanten en tuinplanten aan te schaffen. De Britten zijn iets minder negatief over hun financiële situatie en verwachten vaker dan consumenten uit andere landen bloemen en planten te blijven kopen.
Bloemenbureau Holland liet consumenten via marktonderzoeksbureau Motivaction een vragenlijst invullen over hun financiële situatie en hun uitgaven aan bloemen en planten. In totaal vulden 1.666 mensen tussen de 18 en 70 jaar de vragenlijst in van 25 oktober tot en met 1 november.
Millennials en Status Seekers
Ondanks de hoge inflatie en andere gestegen kosten zien millennials (1980 tot 1995) hun financiële situatie juist verbeteren. En verwachten ze vaker bloemen en planten te kopen vergeleken met andere leeftijdsgroepen.
De tweede groep consumenten die meer bloemen en planten blijft kopen en er financieel beter voor staat, zijn de Status Seekers. Deze mensen willen hun sociale status verbeteren en indruk maken op anderen door bijvoorbeeld meer spullen aan te schaffen. Ongeveer 27% van de Status Seekers verwacht een stijging in het kopen van snijbloemen, potplanten en tuinplanten. De normaal gesproken frequente kopers van bloemen en planten, Aesthetic Explorers, zijn pessimistischer over hun financiële situatie en geven aan minder bloemen en planten te gaan kopen.
Context heeft invloed op antwoorden
Bij vragen stellen over de invloed van de hoge inflatie op het koopgedrag maakt de context veel uit volgens Ruurd Hielkema, senior onderzoeker bij Motivaction. „Na het zien van bijvoorbeeld een uiting uit de Bedankt Plant campagne is hij duidelijk positiever gestemd dan in het recente inflatieonderzoek.”