Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de economie is in mei vrijwel niet veranderd ten opzichte van april. Vorige maand peilde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dit, op een schaal van -100 tot +100, op -48, een diepterecord. In mei komt dit volgens het CBS uit op -47. Ook de koopbereidheid verandert amper, van -34 naar -33.
Ondanks dat deze cijfers niet specifiek over uitgaven aan groen gaan, ziet Arne Bac, sectormanager Food & Agri hierin toch een belangrijk signaal voor de sector. „De terughoudendheid wordt momenteel aangedreven door koopkrachtverlies.” De grote vraag is volgens hem waar de consument op zal gaan besparen.
Consument geeft uit
Volgens Eric Flinterman, senior relatiemanager bij ABAB Accountants & Adviseurs, is dat pas een vraag voor na de zomervakantie. „Er wordt nu vooral veel geld uitgegeven. En als de consument gaat besparen, is dat eerder op grote aankopen dan op groen.”
Deelt Bac deze verwachting van Flinterman? Merken de tuincentra iets van wat de CBS-cijfers zeggen? En hoe staat het met de Britse en Duitse consument in het tuincentrum? Lees het volledige artikel in De Boomkwekerij 10. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan het complete artikel en meer via mijnboomkwekerij.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.