De provincie Drenthe gaat de komende jaren gerichter invasieve exoten aanpakken. Dat staat in het nieuwe Plan van aanpak Invasieve exoten 2026–2030. Met het plan wil de provincie schade aan biodiversiteit, natuurgebieden en waterkwaliteit beperken en waar mogelijk voorkomen.
Invasieve exoten zoals reuzenberenklauw en grote waternavel kunnen zich snel verspreiden. Dit vormt een risico voor kwetsbare natuur, vooral in Natura2000 gebieden en het Natuurnetwerk Nederland. Daarom kiest Drenthe voor een gerichte aanpak: vroeg ingrijpen waar dat kan, beheersen waar uitroeien niet meer mogelijk is.
Gedeputeerde Henk Emmens: „Met dit plan geeft de provincie Drenthe invulling aan haar wettelijke taak én aan haar verantwoordelijkheid om de inheemse natuur zo goed mogelijk te beschermen – samen met partners en met oog voor wat haalbaar en effectief is.”

