Vorige

’Green Retail Awards moeten internationaal naam krijgen’

Afgelopen week tijdens de Zomerdagen van Groen-Direkt werden de Green Retail Awards geïntroduceerd door beursdirecteur Linda Hoogendoorn. „Met de Green Retail Awards bieden we de verschillende doelgroepen allemaal een eigen podium.”

Wat zijn de Green Retail Awards?

„De Green Retail Awards zijn drie verschillende awards die wij als Plantarium|Groen-Direkt organiseren: de Beste Nieuwigheid door de jury van de KVBC, de Beste Markt-innovatie en de Bezoekersfavoriet. Drie afzonderlijke prijzen die we hebben ondergebracht onder één paraplu.”

Waarom deze paraplu voor bestaande prijzen?

„Elk van deze prijzen dient zijn eigen doel. Bij de beste nieuwigheid staat het innovatieve karakter van de plant centraal: of het echt en vernieuwing is in het sortiment. Voor kwekers, onze standhouders, is dit een waardevolle prijs. Maar onze bezoekers, voornamelijk inkopers van tuincentra en retail, vinden het belangrijker welke nieuwe producten of concepten voor de markt interessant zijn. Voor ons was dat vorig jaar reden om de prijs voor Beste Marktinnovatie in het leven te roepen. En daar is heel positief op gereageerd. Maar al die prijzen zorgen natuurlijk wel voor verwarring. En bovendien willen wij de toegekende prijzen nationaal en ook internationaal graag beter onder de aandacht kunnen brengen. Wij denken dat we met het introduceren van de Green Retail Awards als paraplu meer duidelijkheid kunnen geven en het ook beter internationaal uit kunnen dragen.”

Dus alleen een nieuwe paraplu?

„Ja en nee. De award voor Beste Marktinnovatie hebben we vorig jaar geïntroduceerd maar dit concept is nog volop in ontwikkeling. In de jury zitten mensen uit binnen- en buitenland die kunnen beoordelen of een introductie, of dat nu een plant of concept is, interessant is voor de markt. We willen deze prijs ieder jaar samen met een retailorganisatie dragen. Dit jaar is dat samen met Intratuin. Zij zijn onderdeel van de jury, maar zullen de winnaar vervolgens ook in hun winkels een podium geven en onder de aandacht brengen. Ieder jaar neemt een andere retailorganisatie dit stokje over, waarbij we uiteraard niet alleen organisaties uit Nederland willen betrekken.”

Drie keer per jaar drie prijzen?

„Nee, we hebben gekeken wat voor welke prijzen het beste moment is. Op de voor- en najaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt mag het bezoek haar favoriet kiezen. De Beste Nieuwigheid wordt tijdens de Zomerdagen en najaarseditie van Groen-Direkt uitgeroepen. Voor de KVBC was het keurmoment in de vroege zomer belangrijk. Daarmee geven ze in juni, augustus en begin oktober veredelaars en kwekers de mogelijkheid nieuwigheden te laten beoordelen als ze visueel op hun best zijn. Tijdens de voorjaars-editie is hier geen behoefte aan. De Beste Marktinnovatie wordt alleen tijdens de najaarseditie gekozen. Daarna is er een jaar de tijd om de winnaar onder de aandacht te brengen en een kans te geven op de markt.”   <

Gerelateerde content

Registreren

Selecteer een van de demo’s en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformGroen

Onbeperkt gebruik maken van PlatformGroen?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster