De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen die de regering vraagt een onderzoek in te stellen naar de terugkeer van rode diesel. De indieners vrezen voor de kostprijzen in de agrarische sector nu de energie- en brandstofprijzen sterk stijgen.
Rode diesel werd in 2013 afgeschaft. Tot die tijd was het beschikbaar voor gebruik door onder meer tuin- en akkerbouwers, met daarop een accijnsvoordeel van 15 cent per liter. Tegenwoordig is rode diesel alleen nog voor scheepvaartbedrijven toegestaan.
Rode diesel in buurlanden
De motie is ingediend door het enige BBB-Kamerlid Caroline van der Plas, samen met haar SGP-collega Chris Stoffer en onafhankelijk Kamerlid Wybren van Haga. Volgens hen is de accijnsverlaging op brandstoffen op 1 april niet voldoende voor veel ondernemers.
De Kamerleden wijzen er verder op dat buurlanden België en Duitsland nooit het gebruik van rode diesel door bedrijven zo ver hebben teruggedrongen als Nederland. Volgens hen leidt dit tot rechtsongelijkheid voor Nederlandse agrarische ondernemers.
Regering terughoudend
De regering is met de motie om een onderzoek naar de terugkeer van het belastingvoordeel van rode diesel gevraagd, maar wat er concreet aan aanpassingen zal worden doorgevoerd is nog de vraag. Het kabinet kampt met een onvoorzien begrotingstekort van 15 miljard euro, berichtte de NOS afgelopen weekend. De regering zegt amper ruimte te zien voor verdere lastenverlagingen.
Minister-president Mark Rutte benadrukte dit onlangs nog in reactie op een vraag van de NOS naar wat burgers van de regering aan lastenverlichtingen en compensaties mogen verwachten: „De inflatie is zo verschrikkelijk hoog en de energieprijzen stijgen zo snel dat mijn eerlijke boodschap naar Nederland is dat de overheid dit niet allemaal kan oplossen.”