Tuincentra boekten in 2023 3,8% meer omzet. Zonder prijsstijging zou in de categorie Tuin sprake van omzetdaling zijn geweest. Dat blijkt uit de GfK Consumenten Tuinmonitor 2023.
De omzet van Nederlandse tuincentra is in 2023 met 3,8% gestegen. Dit kwam met name door de productgroepen Dier en Levend goed kas. De omzetstijging is te danken aan een gemiddelde prijsstijging 5,3%. Het volume bij tuincentra daalde in 2023 met 1,7%. Zonder prijsstijging zou de omzet van de categorie Tuin negatief uit zijn gekomen.
De online markt stabiliseerde in 2023. Toch geldt voor tuinproducten nog wel een groei van 6,6% bij de online verkopen. Voor corona werd ongeveer 13% van de tuinproducten online gekocht, in 2023 was dat 26%.
Voorzichtig herstel consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen liep vorig jaar een flinke deuk op door hoge inflatie. Consumenten hielden hierdoor meer de hand op de knip. Nu neemt de inflatie af, waardoor de verwachting is dat meer ruimte in het besteedbaar inkomen zorgt voor een voorzichtig herstel van het consumentenvertrouwen.
Bron: Tuinzaken