Hoe Japanse duizendknoop langs het spoor aan te pakken? ProRail neemt momenteel in Utrecht samen met groenaannemers de proef op de som en onderzoekt zes bestrijdingsmethoden.
Vloeibare stikstof
Deze proef duurt drie jaar en van de eerste twee jaar – 2020 en 2021 – zijn de resultaten bekend. Hieruit blijkt dat het toedienen van vloeibare stikstof voorlopig tot de meeste reductie van het aantal stengels leidt en dat het bestrijden met heet water nauwelijks helpt om de invasieve exoot te laten verdwijnen.
Echter, volgens ecologisch onderzoeksbureau Dactylis, die de proef begeleidt en de resultaten in kaart brengt, zijn door de gekozen proefopzet geen harde conclusies te trekken over wat nu wél werkt. Enkel valt er iets te concluderen over welke methode níet werkt.
Meer proefvakken nodig
Langs het spoortalud van de Seringstraat in Utrecht zijn zes proefvakken uitgezet en één referentievak. In elk van de zes vakken passen de groenaannemers een bestrijdingsmethode toe: afdekken, heet water, vloeibare stikstof en drie verschillende behandelingen waarbij elektriciteit wordt ingezet. Wil je iets kunnen concluderen over de effectiviteit dan moet je volgens de onderzoekers meer vakken uitzetten waarin dezelfde bestrijdingsmethode wordt getest.