Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig.
In veertien gemeenten wordt met ingang van 1 januari 2025 een zero-emissiezone ingesteld. Tot nu toe hebben bijna dertig gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te voeren.
Het gaat hierbij om een gefaseerde invoering tot 2030, waarbij in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen worden geweerd. Nieuwe voertuigen moeten vanaf de invoering van een zero-emissiezone elektrisch zijn.
Compensatiemaatregels
Het nieuwe kabinet wilde de zero-emissiezones van tafel halen, maar de gemeentes hielden vast aan de plannen die een lange voorbereidingstijd kennen. Om tegemoet te komen aan bezwaren van sommige ondernemers, zijn nu een aantal compensatiemaatregels afgesproken.
Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, worden bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte wordt de impact van zero-emissiezones gemonitord en geëvalueerd.