Vroeg in het voorjaar zijn er door Hendrik Out natuurlijke vijanden als gaasvlieg en sluipwesp uitgezet. „Maar tot een of twee weken geleden zagen we daar niks van terug. Nu wel. Nu de nachten eindelijk warmer worden, zien we tal van natuurlijke vijanden in het gewas.” De start van het groeiseizoen is biologisch gezien het lastigste, meent de kweker.
Op Boomkwekerij Out zijn ze al lange tijd bezig met het verminderen van chemische bestrijding. Voor de beheersing van plagen wordt onder andere gebruikgemaakt van natuurlijke vijanden. „Maar vroeg in het voorjaar zijn de plaaginsecten altijd al actief, voor de natuurlijke vijanden wakker worden. Dat is een lastig moment.” De kweker werkt zo veel mogelijk volgens het Greener Grown-principe, dus qua pesticide volgt het de Skal-toelatingen. „Maar dat vraagt echt weer een andere manier van werken. Waren we eerst in onze jacht naar verduurzamen zo min mogelijk aan het spuiten, nu moeten we er met groene middelen weer veel dichter op zitten.”
Out legt uit: „Groene middelen werken minder effectief, en bovendien uitsluitend met contactwerking. Even afwachten hoe het loopt is er niet bij, want als de plaag eenmaal een populatie opbouwt, krijg je het niet meer onder controle vroeg in het voorjaar. Het voordeel is dat je met groene middelen niet tot nauwelijks residu hebt, het breekt immers supersnel af. Nadeel is dat er geen nawerking is. Je moet daardoor bijna terug naar kalenderspuiten.”

