De Duitse tuinplantenmarkt wordt gedomineerd door onzekerheid over het besteedbaar inkomen van de consument, beschikbaarheid van energie, en de situatie in Oekraïne. „We zullen voor een prognose over de tuinplantenmarkt eerst een paar maanden moeten afwachten wat er in de wereld gaat gebeuren.”
Jan Robbe van IBH Export ziet in toenemende mate signalen van onzekerheid en terughoudendheid: „Er gebeurt te veel in de wereld en daardoor te weinig in de handel”, is zijn constatering. „De consument is zijn geld nu aan het uitgeven aan zaken die tijdens corona niet mogelijk waren, en zal als gevolg van die uitgaven en de inflatie nog erg weinig overhouden.”
Marketing
Tuincentra zullen beter hun huiswerk moeten gaan doen om de klant met meer behulp van marketing ervan te overtuigen om wel naar het tuincentrum te blijven komen en geld te investeren in hun tuin, aldus Rainer Ostmann, eigenaar van zes tuincentra in de regio Oldenburg.
Welke mogelijkheden worden er voor kwekers verwacht om hun stijgende kostprijzen door te rekenen? En wat valt er te zeggen over de verkoop via Duitse supermarkten?
Lees het volledige artikel in De Boomkwekerij editie 15/16. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan nu al het complete artikel en meer via mijnboomkwekerij.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644