Bij Nederlandse tuincentra steeg de omzet van de categorie ’Planten en bomen voor buiten’ in 2021 met 0,8%. Nederlandse tuincentra hebben bij de verkoop van deze categorie een marktaandeel van 55%.
De jaaromzet van de Nederlandse tuinbranche kwam vorig jaar voor het eerst uit boven de €2 miljard. Dat blijkt uit de Tuinmonitor 2021 uitgevoerd door GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland.
De categorie ’Planten en bomen voor buiten’ kwam via de Nederlandse tuincentra uit op €317 miljoen. Hiermee hebben Nederlandse tuincentra een marktaandeel van 55% in handen. Op nummer twee als verkoopkanaal staan boom- en bloemkwekerijen met een aandeel van 15%. De totale Nederlandse omzet in de categorie ’Planten en bomen voor buiten’ komt in 2021 uit op €578 miljoen.
Grote neergang was er bij categorie ’Bloemen en planten binnenshuis’. Deze laat in 2021 bij tuincentra een omzetdaling zien van 10,4%. Binnen deze categorie liet de verkoop van kamerplanten zelfs een omzetdaling van 14,7% zien.
Totale omzet
Met name een omzetstijging van 12,5% in dierartikelen zorgde alsnog voor een flinke plus in de totale omzet van de tuinbranche. Ook de categorie niet levend liet een groei zien van 4,6%. Vooral tuinkachels en vuurkorven scoorden goed (+44%), evenals barbecueproducten (+10%) en schuttingen en tuinhuisjes (+9,4%).