De positieve trend van de afgelopen twee jaar voor de tuinbranche zet zich op de lange termijn voort. Dat schrijft Wolf-Garten, producent van tuingereedschap, op basis van een prognose door het Duitse Industrieverband Garten (IVG).
Als gevolg van de coronapandemie en lockdowns zijn de afgelopen twee jaar de bestedingen voor de tuin enorm gestegen. In 2020 zag de tuinbranche een omzet van €20,7 miljard, wat in 2021 nog eens werd overtroffen met een omzet van €21,2 miljard.
In het eerste coronajaar scoorde vooral tuingereedschap goed (+16,2%), maar dit vlakte in het jaar daarna logischerwijs wat af (-3,6%). Ook levend groen deed het goed, met in 2020 een omzetgroei van 4,1% en in 2021 zelfs 5,9% groei. Biologische en chemische middelen lieten het eerste jaar een flinke groei zien (+14,3%), maar dit zakte het jaar erop weer in (-3,2%).
Duurzaamheid hoger op de agenda
Voor de komende jaren ziet Wolf-Garten positieve ontwikkelingen. „Er zijn veel aanwijzigingen dat de tuin ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen. Dit komt omdat het onderwerp duurzaamheid steeds hoger op de agenda staat.”
Ook jongeren hebben de tuin ontdekt: „In de context van discussies over klimaatverandering en milieubescherming ontdekt de jongere generatie ook zelf het belang van planten en tuinen. In stedelijke gebieden wint het idee van sociaal tuinieren (tuintjes en volkstuintjes) terrein.”
Kortom, de toekomst voor tuinieren is rooskleurig: „Consumenten hebben meer aandacht voor het milieu en zijn zich bewuster van hun invloed op het klimaat, waardoor tuinieren zelfs in steden aan populariteit wint.”