Ondernemersorganisaties zijn onaangenaam verrast met de beslissing om de vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen. Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat wil de gedoogregeling die zorgt dat je ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mag rijden, slechts met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024.
Veel te kort en onacceptabel, vinden diverse organisaties waaronder Transport & Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, Koninklijke Bouwend Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland. De beslissing heeft grote gevolgen voor diverse sectoren. Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs.
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-(vrachtwagen)rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is.