„Het is een gemiste kans als klanten die tijdens de kerstperiode komen, in het voorjaar niet terugkomen om planten te kopen”, zegt Johanneke Terpstra van Groencentrum Witmarsum.
Hoe groen is jullie groencentrum?
„Zo’n 70% van onze producten is groen; van bomen en heesters tot vaste planten, eenjarigen en kamerplanten. Daarin verschillen we van tuincentra die steeds minder groene artikelen hebben. Bovendien laten wij het belang van groen en duurzaamheid zien door middel van ons Groene Klimaatplein. Groen maakt gezond en gelukkig en het is onze missie om dat uit te dragen.”
Hoe loopt de verkoop?
„De afzet was afgelopen jaar heel goed. We groeien ook nog altijd. Hier in Friesland hebben mensen best grote percelen en is er ook nog veel nieuwbouw. Daarnaast hebben we natuurlijk een fantastische nazomer gehad. Inmiddels is het onwijs nat en geen lekker tuinweer meer. Toch nemen mensen nog visuele producten mee, zoals Skimmia, Helleborus en viooltjes. Ook bloembollen lijken weer helemaal hip te zijn.”
Waardoor komt het dat jullie nog altijd groeien?
„Wij blijven ons focussen op groen. Daarnaast kopen we rechtstreeks op de veiling en bij kwekers, waardoor er iedere dag verse handel binnenkomt. Klanten weten dat onze producten vers en goed geprijsd zijn. Hierdoor hebben we een enorme omloopsnelheid.”
Besteden jullie nog aandacht aan Kerst?
„Jazeker! Onze kerstshow staat dit jaar in het teken van sprookjes. Mensen komen letterlijk een sprookjeswereld binnen, met onder meer een bos met elfjes, wensvijver en ijskasteel. We verkopen (kunst)kerstbomen en diverse kerstartikelen. Maar we vergeten ook de groene handel niet. Voor veel tuincentra is Kerst nu belangrijker dan het groen. Zo sprak ik laatst een collega die – na een slecht jaar – in oktober alweer met de kerstshow was begonnen. Toen ik doorvroeg bleek de kerstklant niet de tuinklant te zijn. De bezoekers komen in het voorjaar dus niet terug; ze weten immers niet hoe groots het in het voorjaar kan zijn. Dat is een gemiste kans!”
Wat is jullie kracht?
„Mensen komen steeds vaker voor advies; we hebben dan ook voldoende medewerkers op de werkvloer. Ook verzorgen we complete beplantingsplannen en werken we samen met hoveniers. Als bestuurder van Tuinbranche Nederland probeer ik ondernemers er ook van te overtuigen dat wij met onze groene producten toegevoegde waarde kunnen leveren.” <