Vorige

’We zijn tevreden over aantal én type bezoekers’

Tekst
Beeld
Sam Koster

Linda Hoogendoorn-Veelenturf, beursdirecteur van Plantarium|Groen-Direkt, is erg tevreden over het aantal bezoekers dat de beurs op woensdag en donderdag heeft bezocht. „Zowel over het aantal bezoekers, als over het soort bezoeker, klonken alleen maar positieve geluiden.”

Precieze aantallen bezoekers die op Plantarium|Groen-Direkt zijn afgekomen, zijn nog niet bekend. Echter, wie zowel vorig jaar als deze week op de najaarsbeurs rondliep, zag dat er woensdag en donderdag meer mensen rondliepen dan een jaar geleden. „Woensdag was merkbaar de drukkere van de dagen. Maar ook op donderdag liepen er redelijke aantallen mensen op de beurs”, zegt Hoogendoorn-Veelenturf.

Hans Cok, directeur van Groen-Direkt, zegt dat de toegenomen bezoekersaantallen zich vertaalden in de verkoopcijfers van de lagenbeurs. „Na de eerste dag hebben we evenveel verkocht als vorig jaar gedurende de hele beurs.”

Focus op tuinplanten

Naast positieve geluiden over het aantal bezoekers, kwamen van standhouders ook goede geluiden over het type bezoeker dat zij in hun stand hadden”, gaat de beursdirecteur verder. „Het zijn echt de vakbezoekers van retail, tuincentra, en handelsbedrijven die op de beurs zijn afgekomen. Dit is in lijn met de formule van Plantarium|Groen-Direkt, en de verschuiving van brede boomkwekerijbeurs naar een beurs die zich op tuinplanten richt.”

Hoogendoorn-Veelenturf: „Bij de najaarsbeurs vorig jaar, de eerste editie van Plantarium|Groen-Direkt in de huidige opzet, was die veranderde focus nog niet bij iedereen duidelijk. Nu zien we dat het merk Plantarium|Groen-Direkt stevig staat en duidelijk de naam heeft een tuinplantenbeurs te zijn. We zijn blij met het aantal en het type bezoekers dat ons als zodanig weet te vinden.”

Samenwerking benadrukken

In vergelijk met de najaarsbeurs van 2022 waren qua opzet en verloop twee zaken duidelijk anders. Ten eerste waren de tenten aan weerszijden van de centrale beurshal er nu niet. Daarnaast kwam de temperatuur dit jaar niet boven de 30 graden.

„In een vragenlijst die we vorig jaar na de najaarsbeurs aan standhouders stuurden, werd de hitte van toen zeker als punt genoemd”, zegt Hoogendoorn-Veelenturf. „Daarvoor hebben we dit keer meer voorbereidingen genomen. Er was frisdrank, werden waterijsjes rondgedeeld, en er hingen ventilatoren.”

Door de tenten aan de zijkanten weg te halen, was de opzet van de beurs meer open, en waren er geen doodlopende paden meer op de beursvloer. „Naast dat de beurs overzichtelijker was, waren de lagenbeurs en stands over de hele beursvloer naast elkaar opgezet”, merkt Cok op. „Op die manier hebben we de samenwerking van Plantarium|Groen-Direkt kunnen benadrukken en ons des te duidelijker als één tuinplantenbeurs kunnen presenteren.”

Gerelateerde content

Registreren

Selecteer een van de demo’s en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformGroen

Onbeperkt gebruik maken van PlatformGroen?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster