Ondernemersverenigingen als evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland en TLN maken zich zorgen over de door het kabinet aangekondigde grenscontroles per 9 december. Ze vrezen dat de kosten voor bedrijven verder oplopen. Controles aan de Duitse zijde kosten nu al geld.
De partijen roepen het kabinet op om de invoering van de controles zo goed mogelijk af te stemmen met buurlanden en het economisch verkeer zoveel mogelijk te ontzien. „Het leidt niet alleen tot directe extra kosten zoals stilstand van het voertuig en de salarissen, maar ook indirect doordat goederen te laat arriveren”, aldus Geert van Eijk. Hij is beleidsadviseur van evofenedex.
Van Eijk: „Gevolg daarvan is dat de aansluiting wordt gemist, bijvoorbeeld voor verse goederen, of niet op tijd zijn voor verwerking bij bijvoorbeeld just-in-time afleveringen voor bouw en (auto)industrie. En tenslotte zie je dat vertraging-op-vertraging leidt tot langere omlooptijden van vrachtauto’s, wat dan weer leidt tot verdere grote kostenstijgingen.” Volgens evofenedex kosten de Duitse grenscontroles de transportsector al geld. Hier lees je meer over de controles aan de grens door Duitsland.
Schengenverdrag
evofenedex wijst erop dat de bedoeling van het Schengenverdrag juist was om deze vertragingen te reduceren. Dat komt de Europese interne markt ten goede, maar ook de concurrentiepositie van de individuele lidstaten. evofenedex heeft begrip voor de controles, maar houdt het wel goed in de gaten. Daarnaast roept ze de lidstaten én de Nederlandse overheid op om bij de controles ervoor te zorgen dat het goederenvervoer zo min mogelijk vertraging ondervindt.
Ook Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), benadrukt dat grenscontroles ernstige schade kunnen aanrichten in de sector. „Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector”, waarschuwt Post. „En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland.”
Voorrangsregeling
Als de grenscontroles voor de overheid echt noodzakelijk zijn, pleit TLN voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Post stelt dat een dergelijke maatregel essentieel is om schade aan de sector te beperken. „Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact aanzienlijk verminderen”, zegt Post. Ze roept de overheid op om samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken en vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles.
Naast de directe economische schade door vertragingen, maakt het ontbreken van een langetermijnoplossing de toekomstplannen voor de transport- en logistieke sector uiterst onzeker. Volgens TLN zet de komst van grenscontroles het Europese principe van open grenzen op losse schroeven. Dat maakt het voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners lastiger om duurzame en betrouwbare plannen te maken.
Met de invoering van grenscontroles komt er dus meer druk te liggen op zowel de transportsector als de overheid om gezamenlijke oplossingen te vinden. Daardoor kan de economische schade beperkt blijven en de sector zich kan blijven richten op veilige, efficiënte en toekomstbestendige logistiek, aldus TLN.