„Tot op heden draaien wij een uitstekend seizoen voor tuinplanten”, zegt Niels Feller, category manager Buitenleven bij Intratuin. „We realiseren zelfs een grote plus ten opzichte van vorig jaar. We zijn dus goed gestart en als alles blijft lopen zoals nu, verwachten we weer een prima groeicijfer neer te kunnen zetten aan het eind van het jaar.”
„We stonden al in week 5 klaar voor het voorjaar. De eerste weken hadden we al best goed verkoopweer, dus daar hebben we al een flinke voorsprong opgebouwd op vorig jaar. De afgelopen weken is het enthousiasme wat getemperd door het slechte weer, maar klanten weten ons nog steeds goed te vinden voor groen. Opvallend vind ik dat Toscaanse jasmijn een bestseller is dit seizoen en de consument loopt ook al vroeg warm voor Hydrangea. Bloeiende vaste planten doen het over de hele linie erg goed en fruitbomen hebben een vliegende start gemaakt. Bonsai-boompjes lichten we zelf wat meer uit, om die trend weer te laten herleven. De consument reageert er enthousiast op.
We merken verder dat de thema’s hittebestendigheid, biodiversiteit en watermanagement echt beginnen te leven bij de consument. Het komt niet alleen meer van onze kant, men vraagt er nu bewust naar. De mindset is ‘groen’, tuinen vergroenen. We verkopen meer mediterrane producten die goed tegen hitte en droogte kunnen en ook vochtvasthoudende mossen doen het goed. We besteden ook wat meer aandacht aan inheemse producten in de winkels. We hebben een apart schap voor inheemse vaste planten en promoten in folders bijvoorbeeld de beuk als inheemse boom. Die trend zal de komende tijd absoluut groter en belangrijker worden. Echt veel nieuws onder de zon is er niet. De innovaties die bij Plantarium in de prijzen vielen, hebben wij in onze winkels en folder extra in de schijnwerpers gezet. Ik hoop dat kwekers ook voor de volgende editie weer met mooie nieuwe marktintroducties komen. Die zullen zeker weer exposure krijgen bij Intratuin.”