De gemeenteraad van Rotterdam heeft onlangs het definitieve ontwerp goedgekeurd voor het Hofbogenpark. Dit nieuwe stadspark wordt aangelegd op het bijna twee kilometer lange dak van het monumentale spoorwegviaduct Hofbogen, dat vier dichtbevolkte stadswijken doorkruist.
Het Hofbogenpark, dat onderdeel is van de Stadsprojecten Rotterdam, is ontworpen door de landschapsarchitecten van De Urbanisten, die het inrichtingsplan en ontwerp maakten, en DS Landschapsarchitecten, dat voor het beplantingsplan tekende. Voor verschillende onderdelen van het ontwerp werkten ze samen met adviseurs.
Aanbestedingsprocedure
Opdrachtgevers zijn de gemeente Rotterdam en Dudok Group. De aanbestedingsprocedure voor de aanleg en verdere voorbereiding gaat nu starten. In 2025 moet de aanleg van het park van start gaan.
Het park wordt 1,9 km lang, 6,5 m breed en ligt op 6 m boven grondniveau. Een belangrijke functie van het park wordt het bevorderen van de biodiversiteit. Inheemse beplanting en water bieden beschutting, voedsel en beweegruimte voor bijen, vlinders, padden, vleermuizen, vogels en egels. Om het park voor niet-vliegende dieren bereikbaar te maken worden er langs de trappen naar het park speciale beschutte opgangen gerealiseerd.
Veranderend karakter
Het karakter van het landschap verandert door het park heen. Bij Station Hofplein staat de gezellige reuring van het stadsleven centraal. Richting het Noorderkanaal krijgt het landschap een rustiger karakter met stromend water.
De inspiratie voor de beplanting komt van spoorbermen. Langs het spoor zie je vaak een ruige mix van planten die van nature voorkomen en wat er vanuit de omgeving is ingewaaid. Bij het onderhoud van het Hofbogenpark wordt op vergelijkbare wijze samengewerkt met de natuur. Hierdoor hoeft de beplanting niet altijd hetzelfde te blijven, maar mag er variatie ontstaan.