Social media inzetten om jongeren te werven voor je bedrijf of voor de boomkwekerijsector, kan een goede zet zijn om met relatief weinig inzet veel bereik te hebben. Maar let wel: ook online prijst een bedrijf zich niet vanzelf aan, en is het belangrijk vooraf te bedenken hoe je te werk gaat.
Traineeships aanbieden, leerbedrijf worden, schoolklassen op je bedrijf rondleiden of deze klassen juist op school bezoeken en vertellen over wat het werk in de boomkwekerijsector aantrekkelijk maakt. Er zijn veel mogelijkheden om jongeren te werven voor je bedrijf en voor de sector. Met als overkoepelende overeenkomst dat het telkens moeilijker dan gedacht blijkt om jongeren aan je bedrijf te binden.
Online aandacht hieraan geven is tegenwoordig de zo goed als vanzelfsprekende manier om dit soort initiatieven onder de aandacht te brengen. Dat is nog iets anders dan een volledig digitale campagne opzetten om jongeren te bereiken. Hoe pak je dit als kweker(sorganisatie) aan? Waar begin je, wat plaats je op social media wat jongeren aanspreekt, en op wat voor manier? En op welk platform zijn jongeren te vinden, en waar vinden ze jou?