Consumenten verwachten dat ze vaker bloemen en planten blijven kopen. Ook met de huidige onzekere financiële situatie, blijkt uit onderzoek van Bloemenbureau Holland (BBH). Februari 2022 peilde BBH voor de vijfde en laatste keer de effecten van Covid-19 op de verkoop van planten en bloemen.
Consumenten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vulden een online enquête in via marktonderzoeksbureau Motivaction. Ze willen nog steeds hun huis en thuiswerkplek aangenamer maken met planten en bloemen. De helft van de respondenten, 50%, vond dit toen de coronacrisis begon. Nu is dat percentage opgelopen naar bijna 70% voor zowel planten als bloemen.
Nederland scoort het laagst
Daarnaast kochten meer mensen planten voor hun tuin of balkon. In 2020, aan het begin van de pandemie, vond 40% van de consumenten dit leuk vinden en inmiddels ligt dat percentage in het buitenland rond de 50% in de vier onderzochte landen. Het Verenigd Koninkrijk scoort het hoogst met 55%. In Nederland is 32% van de mensen hier enthousiast over, het laagste percentage van de vier.
Dit was de vijfde en laatste keer dat BBH dit onderzoek uitvoerde. De volgende studie gaat over de effecten van de hoge inflatie en het afnemende consumentenvertrouwen op het kopen van bloemen en planten.
Het volledige onderzoeksrapport over de effecten van de coronapandemie op besteding van bloemen en planten kan worden opgevraagd bij Monique Kemperman, campagne manager, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.