Na twee jaar afwezigheid werd van 19 t/m 21 juni de Spoga+gafa in Keulen weer georganiseerd. Zo’n 25.000 bezoekers uit 112 landen kwamen naar de tuinbeurs, om nieuwe producten en innovaties van ongeveer 1.000 exposanten uit 52 landen te bekijken.
Spoga+gafa lijkt succesvol voor een nieuw tijdstip op de kalender te hebben gekozen. Op verzoek van exposanten is de beurs van het najaar naar einde voorjaar/begin zomer verschoven. Hoewel met name Aziatische deelnemers het nog laten afweten, bereikte de beurs het niveau van vóór de crisis wat exposanten betreft.
Bezoekers
Hoewel het een stuk rustiger was dan voor de coronapandemie, wisten ook bezoekers de beurs te vinden op het nieuwe tijdstip. Het aandeel buitenlandse bezoekers steeg zelfs van 65% in 2019 naar 67% dit jaar.
Oliver Frese, algemeen directeur van Koelnmesse: „We hebben de afgelopen 2,5 jaar gebruikt om Spoga+gafa verder te ontwikkelen en zijn blij dat we hier de eerste successen kunnen meemaken. Met het 365-dagen-platform dat we de afgelopen weken hebben gelanceerd, is Spoga+gafa ook gedurende het jaar een sterke partner voor de groene sector.”
Duurzame tuinen
Zoals verwacht was het thema ‘Duurzame tuinen’ dit jaar alomtegenwoordig op de beursvloer: in alle segmenten lag de focus op duurzame, recyclebare materialen en het efficiënte gebruik van energie en water in de tuin.
Vanaf 27 juni start de aftershow op het nieuwe digitale platform van Spoga+gafa, met live interviews, opnames van de podia en digitale evenementen van de exposanten. De Spoga+gafa 2023 vindt plaats van 18 t/m 20 juni.