Vorige

José van der Klauw, Van Dijk Flora

’Qua duurzaamheid voor de troepen uitlopen’

Tekst
Beeld
Sam Koster

Eisen qua duurzaamheid en arbeidsomstandigheden worden steeds belangrijker voor de sierteelt, aldus Manager Quality & Sustainability José van der Klauw van Van Dijk Flora. „Door duurzaamheid meetbaar te maken, kunnen we veel beter bewijs leveren voor wat we als sector goed doen. Om zo iets tegenover het beeld te zetten dat over de sector blijft rondzingen.”

José van der Klauw

In 2018 bij Van Dijk Flora begonnen als Manager Duurzaamheid. Sinds de samenvoeging van de afdeling Kwaliteit in 2022 actief als Manager Quality & Sustainability.

Van 2010 tot 2017 in verschillende functies werkzaam bij MVO Nederland. Onder meer het ondersteunen van bedrijven bij het ontwikkelen van een maatschappelijk verantwoord ondernemen-strategie.

Tussen 2004 en 2010 Beleidsmedewerker bij Tuinbranche Nederland.

Wat houdt de functie Manager Quality & Sustainability in?

„De huidige functie bestaat sinds twee jaar, daarvoor was ik van 2018 tot 2022 al manager duurzaamheid. De afdeling kwaliteit is verantwoordelijk voor het controleren van de producten op afgesproken eisen en standaarden. Dat sluit zo nauw aan bij duurzaamheid, dat deze afdelingen twee jaar geleden zijn samengevoegd.”

Want kwaliteit van een product staat gelijk aan zijn duurzaamheid?

„Dat is wat te kort door de bocht. Kwaliteit bestaat uit meerdere aspecten en de afdeling Quality is niet alleen met duurzaamheid bezig. Wel is het zo, dat duurzame productie van retailketens steeds meer een concrete vraag wordt, en dus onderdeel van de afspraken die met klanten worden gemaakt.”

Wat is bij Van Dijk Flora het aandeel boomkwekerijproducten binnen de totale verhandelde aantallen?

„Die cijfers heb ik niet paraat. Wel kan ik zeggen dat het aandeel boomkwekerijproducten bij ons groeit en dit sortiment voor de gehele sierteelt kansen biedt.”

Hoe bedoelt u dat?

„De meerwaarde die aan buitengroen in brede zin wordt gekoppeld, is dat dit een bijdrage levert aan CO2-opslag, vergroening en verkoeling. Daar is steeds meer aandacht voor onder consumenten, wat kansen biedt voor zowel retailers als ook kwekers om te verschuiven.”

Stelt Van Dijk Flora zelf ook duurzaamheidsdoelen aan producten?

„Ja, dat doen we zeker. Globaal zijn deze in te delen in drie thema’s. Ten eerste het thema ’Transparante keten’. In dat kader houden we onze leveranciers aan de certificeringen van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI). Daarnaast bereiden we ons en onze leveranciers voor op twee aanstaande Europese bepalingen.

Ten eerste CSRD, waarmee duurzaamheid binnen ketens inzichtelijk gemaakt moet worden. Daarnaast komt ook CSDDD eraan, waarmee aan due dilligence in de keten eisen worden gesteld. In plaats van duurzaamheid gaat het daarbij om goede arbeidsomstandigheden en naleving van mensenrechten.”

Heeft het nog gevolgen voor leveranciers aan Van Dijk Flora dat alle aanvoerders bij Royal FloraHolland vanaf 2027 FSI-gecertificeerd moeten zijn?

„Door de handel met grote marktpartijen, die vaak al meer eisen stellen, is de certificering van onze leveranciers al goed op orde. Ons doel is dat 90% van het volume van onze producten FSI-gecertificeerd is, in de praktijk zit Van Dijk Flora daar boven. Met deze stap van de veiling is de kans groot dat de markt gelijkgetrokken wordt. Kleinere winkels, die vaak minder duurzaamheidseisen stellen, worden zo ook meegenomen om bij te dragen aan een groenere keten.”

José van der Klauw: „De consument moet geen kritische vragen hoeven te stellen bij sierteeltproducten.”

Wat zijn andere duurzaamheidsaspecten waar Van Dijk Flora aandacht aan geeft?

„Dat zijn drie punten: biodiversiteit, plastic verpakkingen en uitstoot. Qua biodiversiteit gaat het dan voor een deel om biologisch sortiment, maar in algemene zin om het verminderen van middelengebruik. Van Dijk Flora is Skal-gecertificeerd en mag biologisch sortiment verhandelen. Het aandeel biologisch zal waarschijnlijk stapsgewijs toenemen en is nu niet aan streefcijfers gebonden. Volledig Skal-gecertificeerd zal het aanbod van Van Dijk Flora ook niet worden, al is het alleen maar omdat vollegrondsteelt een vereiste is voor Skal.

Het verminderen van CO2-uitstoot doet Van Dijk Flora gezamenlijk als onderdeel van Dutch Flower Group (DFG). Als DFG hebben de aangesloten bedrijven zich via het Science Based Targets Initiative (SBTi) gecommitteerd aan de klimaatdoelen waarin maximaal 1,5°C opwarming plaats mag vinden.

Momenteel wordt in kaart gebracht waar de grootste stappen te maken zijn in het verminderen van uitstoot. Het vermoeden is dat dat zit in energieverbruik in kassen en het transport van producten, maar de cijfers daarvoor komen dus in een later stadium. Vervolgens zullen er DFG-breed stappen worden gezet om eerst de quick wins te behalen. Aangesloten partijen zullen met die cijfers niet individueel plannen uitstippelen.”

Welke eisen worden gehanteerd op het gebied van plasticgebruik?

„We kijken naar de totale hoeveelheid plastic op een product. We vragen ons dan hardop af of én een hoes, én een sticker én een steeketiket op één product nodig zijn. Verder werken we naar 80% recyclebare verpakkingen en willen we dat in 2025 ten minste 25% daarvan uit gerecycled materiaal bestaat. Dat lijkt misschien een kleine hoeveelheid, maar voor een belangrijk deel stellen we deze doelstellingen ook om in de praktijk inzicht te krijgen in de duurzaamheid van ketens.

Door inzicht te vergaren en duurzaamheid meetbaar te maken, kunnen we veel beter bewijs leveren voor wat we als sector goed doen. Om zoiets tegenover het beeld te zetten dat over de sector blijft rondzingen. Zodat de consument ook in de toekomst kan blijven genieten van mooie sierteeltproducten.”

Hoe ziet dat rondzingende beeld eruit?

„Simpel gezegd als dat wat Arjen Lubach eind 2022 in zijn programma heeft gezegd over de sierteelt. Bloemenbureau Holland heeft vorige maand een consumentenonderzoek gepresenteerd. Daaruit kwam naar voren dat aan groene producten overwegend positieve connotaties zitten, maar dat consumenten toenemend kritisch zijn.”

Maar Lubach had het alleen over snijteelten onder glas, niet over boomkwekerijproducten.

„Klopt. En toch worden ook bij buitengroen steeds meer kritische vragen gesteld. Bijvoorbeeld over middelengebruik en de effecten voor insecten. En Jan Böhmermann – in Duitsland de evenknie van Lubach – was in zijn programma erg kritisch over groene planten en het gebruik van veen. Het is van belang dat consumenten op den duur geen kritische vragen meer hoeven te stellen, maar het aantal vragen dat gesteld wordt, neemt nu simpelweg toe.

Een voorbeeld: ik heb thuis een sedumdak en werd er onlangs op gewezen dat Sedum een exoot is. Weliswaar geen invasieve exoot, maar desondanks kunnen exoten in het algemeen ecosystemen beïnvloeden. Daar wordt nog niet veel bij stilgestaan, maar we leven wel in een tijd waarin meer van dat soort kwesties naar voren komen.”

Wordt daar met tuincentra en retailers die klant zijn bij Van Dijk Flora over gesproken?

„Ja, zoveel mogelijk. Klanten hebben op het vlak van duurzaamheid en due diligence-wensen en eisen en daar werken we met ze naartoe. Iets wat daar ook bij hoort en misschien iets is voor de toekomst, is de opvoeding van de consument dat natuurproducten natuurlijke eigenschappen hebben. Dat er soms een beestje op zit of dat ze niet ieder jaar even sterk bloeien. Al ligt die taak eerder bij de winkelketens waar de consument binnen komt.

Voor due diligence is dat echt anders. Daarover zijn wij actief in gesprek met onze klanten. Omdat over arbeidsomstandigheden in de sierteelt veel verhalen over misstanden rondgaan waar winkelketens niet mee in verband gebracht willen worden. In Europees verband is CSDDD weliswaar toekomstmuziek, maar Duitsland heeft al eigen due-diligence-wetgeving voor een verantwoordelijke productiemethode in de keten.”

José van der Klauw: „Het beeld dat Arjen Lubach schetste over de sector zingt nog steeds rond onder consumenten. In Duitsland slaat komiek Jan Böhmermann in zijn programma een zelfde toon aan over de sector.”

Wat houdt de Duitse wetgeving in?

„Bijvoorbeeld dat werknemers bij afnemers kunnen klagen over hun arbeidsomstandigheden en kunnen zeggen: ’jouw leverancier is voor mij een slechte werkgever.’ Dat is erg spannend. Vandaar dat we aan het nadenken zijn geslagen: waarover kan mogelijkerwijs geklaagd worden en hoe zorgen we ervoor dat die klachten in onze ketens niet vóórkomen?”

Komen vragen over duurzaamheid en arbeidsomstandigheden eigenlijk bij de eindklant zelf vandaan? Of worden consumenten hiertoe aangezet?

„De hoeveelheid vragen die de individuele consument bij producten stelt, valt volgens mij mee. Maar media en natuurorganisaties wijzen de consument wel op zaken die spelen en zetten hen aan het denken.

Daarnaast hebben winkelketens hun eigen doelen, en bovendien zoeken zij naar hun bestaansrecht in de consumentenmarkt. Duurzaamheidsaspecten spelen daarin gewoon een rol, en soms gaat die ontwikkeling harder dan gedacht, zoals bij CSRD. Vandaar dat we als Van Dijk Flora met onze leveranciers voorop willen lopen. Voor de troepen uitlopen kost weliswaar inspanning, maar voorkomt verrassingen waar je op het laatste moment aan moet gaan voldoen.”

Kwekers kunnen daardoor het gevoel krijgen dat er voor hen een onwerkbare situatie ontstaat.

„Maar dat is nog geen reden om er niet mee aan de slag te gaan. Voor Van Dijk Flora is er naast een sturende rol ook een ondersteunende rol richting kwekers weggelegd. In die hoedanigheid helpen we kwekers om inzicht te krijgen in verbeterpunten in hun productieproces. Bijvoorbeeld door hun footprint en de samenstelling daarvan te berekenen. Zo maken we eenvoudig zichtbaar waarmee verduurzaamd kan worden en wat bedrijven zelf kunnen doen.

Daarvoor is wel nodig dat duurzaamheid als thema en als noodzaak meer doorleefd wordt in de sector. Dat is misschien wel de grootste uitdaging die voor ons ligt.”

De Boomkwekerij 8, 2024

Gerelateerde content

Registreren

Selecteer een van de demo’s en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformGroen

Onbeperkt gebruik maken van PlatformGroen?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij.

Heeft u een abonnement op Tuin en Landschap en/of De Boomkwekerij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster