Het relatief koude voorjaar zorgt voor minder tuinplantenomzet bij tuincentra. Toch blijft de achterstand beperkt en is het vertrouwen volop aanwezig dat de verloren omzet kan worden ingehaald. De afgelopen weken bleek namelijk dat áls de zon ook maar een klein beetje schijnt, mensen het tuincentrum direct weer weten te vinden.
Al een paar weken kondigt zich ’over een week’ beter weer aan. Maar naarmate dat voorspelde mooie weer in zicht zou moeten komen, valt het uiteindelijk weer tegen.
„Het voorjaar zet maar niet door”, zegt Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland vlak voor Koningsdag. „Toch zien we dat de omzet bij tuincentra nog best oké is.” Hij heeft het hierbij over de totaalomzet bij tuincentra, want de productgroep groen blijft volgens hem wel achter. In week 15 bijvoorbeeld zo’n 10 tot 12% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. „De grotere tuincentra met een grote binnenafdeling trekken met slecht weer alsnog behoorlijk wat consumenten. Maar die kopen bij slecht weer vaker niet-levende producten in plaats van groen.” Vooruitkijkend zegt hij: „We blijven een weersafhankelijke sector en we hebben bijvoorbeeld in het paasweekend gezien dat mensen bij redelijk mooi weer echt wel weer komen.”