Velt en Tuinbranche Nederland lanceren samen de campagne ‘Nuttige bodemdieren’. Het doel is om bezoekers van tuincentra bewust te maken dat het in de bodem krioelt van nuttige bodemdieren die allemaal hun functie hebben voor de tuin.
In de campagne worden tien nuttige bodemdieren in de kijker gezet en wordt het publiek verteld wat hun nut is voor een gezonde bodem en daarmee gezonde planten. Dit is een vervolg van de campagne in 2022 waarin nuttige tuinhulpjes bovengronds in de spotlights waren geplaatst.
„Het is onze taak om consumenten te vertellen dat de bodem vol met nuttige beestjes is en dat ze gekoesterd moeten worden”, zegt Brenda Hornstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland. „Ik ben ook verheugd dat de tuincentra in Nederland massaal mee doen aan deze campagne”.
Niet bestrijden
„We willen consumenten ervan bewust maken dat de bodemdieren allemaal nuttig zijn en niet automatisch bestreden hoeven te worden. Ook de mol en de spitsmuis, twee van de tien dieren die in de campagne zijn opgenomen”, vertelt Mirjam Weisscher, campagnecoördinator van Velt.
“Bodemdieren koesteren, en een evenwichtige natuur in de tuin, zorgen voor een gezonde bodem en daarmee gezonde planten. Daardoor ontstaan er minder plagen en hoeft er ook minder bestreden te worden. Door tuinbezitters en kinderen op een vrolijke manier kennis te laten maken met de soms onbekende bodemdieren en hun functies in tuin en bodem, willen we hen informeren over het nut van deze beestjes.”
Kick off
De kick off van de campagne is op 5 april in tuincentrum Abbing in Zeist. Prof. dr. Louise E.M. Vet van Netherlands Institute of Ecology (NIOO-KNAW) zal een inleiding geven over het belang van de tuin voor biodiversiteit, waarna Luc Hoogenstein, stadsecoloog zijn verhaal uit de praktijk doet: wat kan je allemaal in een stadstuin vinden? Daarna vindt de officiële opening van de landelijke campagne plaats.